Zakończyła się 77. edycja Festiwalu w Cannes. To były niezwykle intensywne i obfite w filmowe doświadczenia dni. Przeżyliśmy wiele chwil zachwytu i uniesienia, czasem rozczarowania i wewnętrznego zmęczenia. Lazurowe Wybrzeże opuściliśmy jednak spełnieni oraz szczęśliwi, wiedząc, że po raz kolejny mogliśmy spełnić nasze marzenia, które motywowały oraz nadal motywują przy tworzeniu Immersji.
Złotą Palmę i tym samym główną nagrodę w Cannes zdobyła Anora Seana Bakera. Film dystrybuowany przez NEON, który piąty raz z rzędu zdobył główną nagrodę w Cannes, rozkochał w sobie publiczność, z miejsca stając się faworytem do głównych nagród. Jak pisaliśmy w naszej recenzji: Anora to kolejny świetny film Seana Bakera, który z każdą kolejną produkcją utwierdza nas w przekonaniu, że jest jednym z najlepszych amerykańskich reżyserów kina niezależnego. Jego najnowsze dzieło to z jednej strony tematyka, którą porusza od zawsze i wiele elementów, które działały już w The Florida Project czy Red Rocket. Z drugiej zaś próba pójścia w trochę innym kierunku, a w efekcie film, który wyróżnia się na tle pozostałej filmografii twórcy.
Nagrodę Grand Prix zdobył film All We Imagine As Light, który raczej pozostawił nas w niesmaku oraz przekonaniu, że film Kapadi to nieudolna próba zarysowaniu głębszego tematu, fundując ostatecznie pusty przekrój życia osób w Mumbaju. Nagrodę Jury zdobyła z kolei Emilia Pérez w reżyserii Jacquesa Audiarda, która do tego wyjedzie z Cannes z nagrodą za najlepszą aktorkę, gdzie w rezultacie… cztery aktorki otrzymały wyróżnienie. Jak pisaliśmy w relacji: Jacques Audiard po raz kolejny zaskakuje, łącząc sensacyjną historię o kartelach z pełnokrwistym musicalem. Emilia Pérez to powiew świeżości w kinie, z jednej strony poruszająca realny problem zaginięć w Meksyku, z drugiej naszpikowany wpadającymi w ucho piosenkami z pomysłową choreografią. Chociaż w drugim akcie ma problemy z tempem, a niektóre wątki powinny być bardziej zgłębione, film ogląda się świetnie, a soundtracku, kiedy tylko pojawi się w sieci, będę słuchał godzinami.
Nagrodę za rolę pierwszoplanową otrzymał Jesse Plemons za występ w Rodzajach życzliwości (nasza recenzja), dla którego jest to pierwsze wyróżnienie za występ na pierwszym planie. Nagroda za reżyserię wpadła w ręce Miguela Gomesa za film Grand Tour, który już w lipcu festiwal Nowe Horyzonty pokaże na swoim wydarzeniu. Statuetka za scenariusz niespodziewanie, ale jednocześnie zasłużenie trafiła do Coralie Fargeat za film The Substance, który w naszym gridzie został najlepiej ocenianym filmem festiwalu. O filmie pisaliśmy tak: Wymuszane kanony piękna, dążenie do niemożliwych do spełnienia standardów i szalona metafora operacji plastycznych. The Substance to prawdziwy popis reżyserskich umiejętności Coralie Fargeat i nowy klasyk body horroru. Dawno nie mieliśmy w kinie tak fantastycznego gore, z jednej strony obrzydliwego, przy którym widz ma ochotę odwracać wzrok od ekranu, z drugiej też zabawnego i celowo kiczowatego.
Pełne zestawienie ocen z konkursu głównego znajdziecie poniżej:
W ramach naszego wyjazdu codziennie pojawiały się na stronie tekstowe relacje, które streszczały opinie naszych redaktorów z danego dnia festiwalu. Wszystkie relacje znajdziecie w tagu Cannes 2024. To tam znajdziecie opinie na temat filmów, które na razie nie doczekały się od nas recenzji.
Ponadto na naszym kanale YouTube pojawiła się również wideorecenzja filmu Furiosa: Saga Mad Max
Codziennie również na Instagrama oraz TikToka wrzucaliśmy krótkie shorty z naszymi wrażeniami z większości filmów.
Regularnie na naszym kanale YouTube pojawiały się również vlogi z festiwalu w Cannes, które w luźnej oraz lifestylowej formie pokazały Wam życie w Cannes od zaplecza. Nasze życie, zmagania z codziennością festiwalu, trudy wstawania, ale również chwile piękne oraz niezapomniane jak premiery filmów. Vlogi były tworzone z myślą o Was i o tym, abyście z Waszych domów mogli, chociaż na chwilę, poczuć klimat festiwalu. (Prawie) wszystkie odcinki są dostępne na kanale YouTube. Oczywiście zachęcamy do tego, aby zacząć od pierwszego z nich, jeśli jeszcze nie zagłębiliście się w nasze przygody.
W ramach tegorocznej edycji powtórzyliśmy również nasz projekt sprzed roku, realizując studio dyskusyjne z gośćmi. W tym roku stworzyliśmy 8 odcinków, w tym jeden wprowadzający oraz drugi będący transmisją na żywo z gali rozdania nagród. Z tego miejsca chcielibyśmy jeszcze raz podziękować naszym gościom, którzy się zgodzili na występ i dyskusję w ramach naszego studia. Naszymi gośćmi byli kolejno:
Wspólnie dziękujemy Wam, drogim czytelnikom i widzom, za Wasze zaangażowanie oraz wsparcie w ramach realizacji tak ogromnego przedsięwzięcia. Podobnie jak rok temu wizytę w Cannes wspólnie oceniamy jako udaną, która nie dość, że obfitowała w znakomite pozycje, ale również ponownie nauczyła nas wielu rzeczy pod kątem naszej codziennej pracy. Miejmy nadzieję, że za rok ponownie zagościmy na francuskiej ziemi i będziemy mogli dla Was po raz trzeci z rzędu realizować najlepszy polski kontent z festiwalu, w jeszcze lepszej oraz profesjonalnej odsłonie. Tymczasem my zaczynamy powoli ładować baterie na kolejny przystanek — Nowe Horyzonty, gdzie przed Wami czeka prawdziwe święto kina, które z dumą możemy promować.